Neem contact met ons op voor meer informatie

Werk- en dagboekjes

Werk- en dagboekjes

Wat zijn werk- en dagboekjes?

Het uitschrijven van gedachten en bijbehorende gevoelens heeft een enorm effect op de gemoedstoestand van een kind. Het opschrijven van de gevoelens helpt namelijk met het beter begrijpen en verwerken hiervan.

Met een werk- of dagboekje kan een kind gedurende meerdere dagen opschrijven hoe het zich voelt en welke gedachten en gevoelens er spelen. Niet alleen helpt dit het kind met het inzichtelijk krijgen van verschillende gevoelens, maar helpt ook ons als coaches inzicht te krijgen in de belevingswereld van het kind. De inhoud van een dagboekje hoeft niet altijd gedeeld te worden. Het kind geeft dit zelf aan.

Wij verzorgen de kinderen van specifieke werk- en dagboekjes waarin naast geschreven ook veel gelezen kan worden. Zo bevatten de boekjes tekeningen, tips en idee├źn die het kind kunnen helpen en ondersteunen. De ingevulde boekjes dienen vaak ook als gespreksonderwerp tijdens de gesprekken die we voeren met de kinderen.

Verantwoordelijkheid van het kind

Een belangrijk onderdeel van de werking van de werk- en dagboekjes is de verantwoordelijkheid die hiermee bij het kind wordt gelegd. Door inzet van deze methode maken we het kind bewust van de inhoud van de komende gesprekken. Zo werkt het kind bewust mee aan de zoektocht naar het probleem en het toewerken naar de passende oplossing. De eigen inbreng van het kind helpt hierin ook in het opbouwen van de eigenwaarde en het zelfvertrouwen.

Hoewel visualisering vooral bij jongere kinderen wordt toegepast (door een gebrek aan communicatieve vaardigheden), kan de methode ook prima worden ingezet voor tieners en zelfs volwassenen. Ook voor deze groepen biedt deze van communicatie de mogelijkheid om gevoelens en gedachten te achterhalen, die voorheen niet direct konden worden uitgesproken. Een bekende visualisatie methode die vaak wordt ingezet bij tieners en volwassenen is POPtalk.

Wanneer gebruiken we dit?

Werk- en dagboekjes kunnen in veel verschillende situaties worden ingezet. Een veelvoorkomende situatie waarin we deze methode inzetten is die waarbij kinderen het lastig vinden om hun gevoelens uit te spreken. Het opschrijven van wat ze voelen helpt hierin om deze emotie naar boven te brengen.

“Achter de gedachte van een kind, zit een positieve bedoeling”

Vragen over werk- en dagboekjes?

Heb je vragen over werk- en dagboekjes of over onze coaching in het algemeen? Neem vrijblijvend contact op. We helpen je graag verder.